Visning med introduksjon av en av Japans viktigste uavhengige animasjonsfilmskapere på Cinemateket tirsdag 13.september kl.18!
Koji Yamamura: Atamayama, 2002 |
Denne uka har vært et lite avbrekk i de vanlige rutinene. I
stedet for å sitte og tålmodig jobbe meg gjennom Scott
Westerfelds spennende ungdomsroman Specials (tredje
bok i Uglies-trilogien),
har store deler av dagene gått med på å lete opp informasjon om
animasjonsfilm generelt, om animasjonsrelatert terminologi
spesielt, og om klassiske animasjonsfilmskapere for øvrig.
Før noen spør, så har jeg ikke
begynt på etterutdanning (i mitt yrke er hver eneste dag en etterutdanning, og det er aldri godt å forutsi hva en arbeidsdag vil
bringe av obskur kunnskap). Nei, foranledningen for
disse plutselige og lystbetonte studiene er at den Oscarbelønnede
japanske animasjonsfilmregissøren Koji Yamamura kommer til Oslo på
mandag og tirsdag neste uke, og jeg har blitt bedt om å tolke for
ham under to hektiske dagers program.
Koji Yamamura var et for meg ukjent
navn før jeg fikk oppdraget, men etter som jeg begynte å se nærmere
på filmografien hans, og ikke minst den imponerende rekken av priser
han har vunnet, forsto
jeg at han har et sjeldent sterkt renomé i sitt fagmiljø.
Mange som hører ordene
"japansk animasjonsfilm" tenker sikkert
umiddelbart "anime" –
actionfylte, masseproduserte og/eller kommersielle animasjonsfilmer
med skarer av blodfans både i og utenfor Japan. Alt fra Akira
til Naruto. Men
Yamamuras filmer er av et helt
annet slag – organiske, eksperimentelle, og visuelt utfordrende. I
kortfilmen Kafkas 'En landsens lege' forvrenger han hele tiden figurenes
størrelser og proposjoner for å uttrykke deres skiftende sinnstemninger, og skaper på denne måten en genuint urovekkende atmosfære som er en Kafka-filmatisering verdig.
Min personlige favoritt er
imidlertid Atamayama (kjent
på engelsk som Mt. Head)
fra 2002, som skaffet Yamamura en Oscar for beste animerte kortfilm,
i tillegg til førstepriser i animasjonsfilmfestivaler i Annecy og
Zagreb. Filmen, som på norsk kunne vært kalt Hodetoppen,
er en lett absurd og humoristisk historie om en mann som er så
gjerrig at han plukker opp kirsebær fra gata og spiser dem. Men
fordi han er så gjerrig, spiser han til og med opp steinene, og
dermed begynner et kirsebærtre å vokse opp av hodet hans. Treet
vokser seg stort og får praktfulle blomster, og snart begynenner
naboene å valfarte den bare knollen hans for å beundre det. Skallen
omdøper de "Hodetoppen", og i god japansk ånd slår de
seg til med piknikkurver, bærbare karaokemaskiner og rikelige
mengder alkohol – og den eneste som ikke får bli med festen, er hodets eier. Manuset er basert på en historie fra standardrepertoaret i den gamle komedietradisjonen rakugo (litt som standup, bare at komikeren sitter), men er satt i dagens Tokyo.
Hvis du trodde at japansk
animasjon bare var anime,
anbefales du varmt å legge turen innom Cinemateket på tirsdag. Både
Atamayama og Kafkas
'En landsens lege' vil bli vist, i
tillegg til to av hans andre kortfilmer.
No comments:
Post a Comment