Tuesday, May 18, 2010

Årets Mishima Yukio-pris til Azuma Hiroki

Jeg leser i dag i Asahi Shimbun at årets Mishima Yukio-pris går til forfatter og litteraturkritiker Azuma Hiroki for romanen Kuontamu famirîzu (Quantum families). Mishima-prisen deles ut for skjønnlitteratur, poesi, kritiske verker og dramatikk. Prisen deles ut av forlaget Shinchosha til minne om forfatteren Mishima Yukio som døde i 1970

Mishima var i sin samtid og utover 70-tallet en av Japans mest populære forfattere internasjonalt. Han ble særlig kjent for sin spektakulære - noen vil også kanskje si idiotiske - død da han i 25.november 1970 tok med seg noen menn og forsøkte å egge soldatene i en av leirene til Japans selvforsvarsstyrker til statskupp for å gjeninsette keiseren som landets overhode. Ikke overraskende fikk han ikke støtte for dette og begikk deretter rituelt selvmord ved seppuku.

Om årets prisvinner har jeg dessverre ikke rukket å finne ut mye ennå, men på hjemmesiden hans beskrives han som en postmodernist med særlig interesse i popkultur og otaku-fenomenet (vanskelig å forklare i en munnfull, men kan kanskje beskrives som en ekstrem variant av det vi kaller en "nerd") og å utforske betydningen av frihetsbegrepet i et altomspennende informasjonssamfunn. Romanen han vant med, ser ut til å være en slags science fiction-historie om familiestrukturer i informasjonssamfunnet. Personlig må jeg innrømme at verken tittelen er beskrivelsen umiddelbart fenget meg, men jeg tenker jeg får holde et øye oppe for den og bla i boka hvis jeg kommer over den noe sted.

No comments:

Post a Comment